Na vzhledu webu se pracuje. Omluvte prosím případné komplikace.

Novinky

tunel2

Tunel světla (2009)

3. duben 2019 - Stáli jsme na fotbalovém hřišti do kruhu a házeli si trojicí „létajících talířů“, zatímco okolo nás se snášel soumrak. Postupně jsme přestávali vidět barvu talířů, pak ostatní házející a nakonec talíře jako takové. Přesto jsme pokračovali.

meteority

Honba za meteoritem

20. březen 2019 - Každý rok, kdy se dostanu na Expedici, se snažím provést něco zajímavého. Někdy je to věcí okamžitého nápadu (drcení cukru po tmě), jindy pečlivé přípravy (sledování balónku), občas i výsledek náhody (tunel světla). V zatím posledním ročníku jsem se rozhodl, že dám ostatním možnost najít meteorit.

Celkova frek 12-13-130x130

Porovnání vybraných pozorování meteorů

28. únor 2019 - Pokud se podíváme na pozorování meteorů z Expedice 2018, na první pohled je patrné, že mezi jednotlivými pozorovateli jsou mnohdy opravdu výrazné rozdíly. Pokusme se vybraná data analyzovat podrobněji a zjistit, co by mohlo být příčinou.

Tento článek je umístěn na webu o odborné činnost Hvězdárny a planetária Plzeň

Co je to Expedice?

Letní astronomické praktikum, známější jako Expedice, je jednou z největších akcí, jakou každoročně pořádala Hvězdárna a planetárium Plzeň (nyní Hvězdárna v Rokycanech a Plzni).

Je určena astronomům-amatérům, kteří se zde mohou zapojit do praktického pozorování. Začátečníci se zde seznámí s noční oblohou, naučí se na ní orientovat a dozví se, jak pracovat s různými typy astronomických dalekohledů. Zkušenější účastníci se věnují některému z odborných programů jako je například sledování meteorů, proměnných hvězd, sluneční aktivity, amatérská prohlídka oblohy či astronomická fotografie.

Vše probíhá formou letního tábora, jehož účastníci jsou však na rozdíl od podobných akcí aktivní i v noci.